Toplist
*
ZY   O autorovi   Koně   Galerie   Časopis   Obchod 
<- ------- ->
*
 

Morrowind

Morrowind - RPG roku 2002. Jako vždy jsme zcela aktuální, a tak tu máme recenzi na tuto skvělou hru.


Jak pravděpodobně někteří víte, není Morrowind úplná novinka. Ale jelikož je to nejlepší RPG roku 2002 a já mám tu čest ho už nějakou dobu hrát, rozhodl jsem se podělit o svoje zážitky a trochu to shrnout. Pár mých statistik: level 128; všechny atributy na 100 + enchant, čili zvýšení například síly přes 200 a skoro všechny skily na 100... a taky sem momentálně upír... O čem to kecám? O podle mě nejlepší hře, co jsem kdy hrál. Samozřejmě má pár chyb, ale ty jakožto programátor (trochu tuším, čím jsou ty chyby způsobené) jsem ochoten přehlédnout, protože zážitek z celé hry je prostě něco, s čím jsem se ještě nesetkal.

Tady máte pár základních informací pro ty, kteří netuší, co to je Morrowind. Tato hra je následníkem Areny a Daggerfallu, které ale příliš neznám, a tak se k nim nebudu ani vyjadřovat. Morrowind sám o sobě je jméno jisté provincie jakéhosi gigantického impéria (něco jako Řím), ve kterém se odehrávali i předchozí díly. Tentokrát se děj odehrává na velmi rozlehlém ostrovu Vvardenfell, po kterém je opravdu naprostá svoboda pohybu. Kam se nedostanete pěšky, můžete pomocí magie doletět. Všude je plno postav a potvor, ale velmi těžko se hledá něco, co by nesedělo. V přírodě jsou potvory, které hledají obživu a ztěžují vám tak pohyb, ve městech obchodníci, cechy a normální lidé, v jeskyních padouši a v hrobkách kostlivci a upíři. :-) Rozhodně nečekejte, že někde v divočině budete nalézat hromady léčivých nápojů a podobné nesmysly, jak tomu často bývá v jiných hrách. V divočině si můžete tak akorát nasbírat bylinky a natrénovat souboje se zvířátky. Zato v pašeráckých doupatech mají na skladě často pěkné a užitečné věci. A v hrobkách, samozřejmě náležitě střežených, jsou mnohdy zajímavé poklady... například upíři. To, co budete dělat, záleží opravdu jen na vás. Dokonce ani hlavní příběh nemusíte vůbec naplnit a ničemu to vadit nebude! Naopak není žádný problém ani pokračovat ve hře po jeho dokončení.

Samozřejmě hra není bez chyb. Ty bych teď chtěl vyjmenovat a snad i částečně obhájit. Samozřejmě by tam být nemuseli, ale bylo by to mnohem víc práce pro autory. Jedním ze základních nedostatků jinak velmi reálného světa je, že skoro všechny postavy najdete vždy na jednom místě (maximálně se procházejí okolo). Další podobnou věcí je obchodování. Když někomu něco prodáte, zůstane mu to už na vždy a nikdy to neprodá. Tyto dvě věci ale značně obhajuje jedna skutečnost: zjednodušení pro hráče. V prvním případě to znamená, že by bylo velmi složité a zároveň zdlouhavé, tudíž i potenciálně nudné, hledat nějakou důležitou postavu pokaždé někde jinde. Druhý případ zase obhajuje absolutní volnost v Morrowindu, díky které je možné, že naleznete a prodáte nějakou věc, kterou bude později někdo vyžadovat v úkolu pro vás a vy byste ji nemohli najít, protože by byla dávno prodaná. Samozřejmě by se to dalo řešit, ale byla by to práce pro autory i hráče navíc. Další nedotaženou věcí je, že některé rozhovory budete po nějaké době už znát zpaměti. Krom toho někdy přesně nesedí souvislosti. Příkladem budiž, že nejdřív mne osoba jakožto vampíra prokleje, pak zjistím, že mě má vlastně celkem ráda, ale protože jsem upír, tak se mnou nebude obchodovat, ale přitom jsem její cechovní mistr a žádá ode mě úkoly. ;-) Samozřejmě bych to rovněž omluvil mnohonásobným zesložitěním programu, ale je to někdy poněkud komické...

Teď přejdu pro změnu k asi nejlepší věci, která na Morrowindu je: editor. Tvůrci tohoto velmi slušně napsaného programu (i přes některých pár nedostatků) udělali geniální tah - spolu se hrou dodávají editor, ve kterém se dá změnit v podstatě celá hra (dokonce se dají i opravit některé z výše zmíněných chyb!), případně si můžete vytvořit hru zcela novou! Tento systém je založen na takzvaných pluginech, kterých se dá na internetu najít tisíce. Díky tomu je hra v podstatě nekonečná. Když vlastníte navíc 3D Studio MAX, můžete dělat opravdu cokoli. Jen pár možností, co se dá dělat: přidání nové rasy, nového obličeje, účesu, budovy, ostrova, dobrodružství, předmětu, rozhovoru,... prostě skoro cokoli. Kromě tisíců těchto pluginů už také vyšli dva datadisky: Tribunal a Bloodmoon.

Co z toho plyne? Zahrajte si to a uvidíte. Jen malá poznámka: nenechte se odradit prvními několika hodinami, kdy vás zabije skoro jakákoli potvora a kdy budete poněkud desorientovaní v novém prostředí. Inu, jste tam přece cizinci. Propuštěný vězeň...

A jestli máš obrázků z Morrowindu málo, zde je pár dalších.

 


Tyto smrtelně vážné stránky vytvořil a spravuje ZY, zástupce Aštara Šerana na zemi! Jestli nemáš rád sušenky, tak sem nelez!